Już za kilkanaście dni zacznie obowiązywać nowe unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych.

Stosowane od 25 maja RODO było wiodącym tematem czwartego Forum Prawa Mediów Elektronicznych we Wrocławiu.

Eksperci jako przykład nieprawidłowej interpretacji przepisów RODO podali działanie podjęte ostatnio przez jeden z większych portali internetowych, który zdecydował się odbierać zgody użytkowników na przetwarzanie ich danych osobowych w celach marketingowych, w tym profilowanie, oraz w celach analitycznych. Podobną praktykę oparcia przetwarzania danych na zgodzie klientów zastosował jeden z dostawców energii, który w listach do klientów poprosił o zaktualizowanie wyrażonych zgód, w tym dotyczącej działań marketingowych.

Eksperci doszli do wniosku, że administratorzy firm niepotrzebnie prosili o wyrażenie zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych. Takie przetwarzanie może się odbywać na podstawie przesłanki prawnie usprawiedliwionego interesu administratora danych lub strony trzeciej. Dodatkowo portal niejako oczekiwał zgody użytkowników, bo zamiast pola „nie wyrażam zgody” mieli do wyboru tylko kliknięcie opcji „wyrażam zgodę” oraz „nie teraz” – wskazywali eksperci.

Jednocześnie zwracali uwagę, że zgoda nie jest jedyną ani najlepszą podstawą przetwarzania danych dla celów marketingowych.

– Na gruncie RODO, a zwłaszcza motywu 47 preambuły, można zauważyć rozszerzenie podstawy przetwarzania danych dla prawnie usprawiedliwionego celu administratora – wskazuje mec. Marta Kruk, rzecznik prasowy Okręgowej Izby Radców Prawnych we Wrocławiu. – Oczywiście trzeba pamiętać o każdorazowym tzw. teście równowagi interesów i mieć na względzie, czy osoba, której dane dotyczą, ma rozsądne podstawy spodziewać się ich przetwarzania przez administratora w celu marketingowym – dodaje.

Mec. Marta Kruk podkreśla, iż dodatkową wskazówką intencji prawodawcy unijnego może być motyw 70 preambuły RODO, zgodnie z którym, jeżeli dane osobowe są przetwarzane do celów marketingu bezpośredniego, osoba, której dane dotyczą, powinna mieć prawo wnieść w dowolnym momencie, bezpłatnie sprzeciw wobec tego przetwarzania, pierwotnego lub dalszego – w tym profilowania, o ile jest ono powiązane z marketingiem bezpośrednim.

Tegoroczne Forum Prawa Mediów Elektronicznych przyciągnęło ponad pół tysiąca uczestników. Zorganizowały go trzy uniwersytety – Wrocławski, Opolski i Szczeciński, a także Okręgowa Izba Radców Prawnych we Wrocławiu i tamtejszy Sąd Apelacyjny, co pozwoliło, jak zgodnie podkreślają prof. dr hab. Jacek Gołaczyński, organizator Forum oraz Wiceprezes KIRP i dziekan OIRP we Wrocławiu Leszek Korczak, na stworzenie forum wymiany poglądów zarówno dla środowiska akademickiego, jak i praktyków. Konferencji patronowała „Rzeczpospolita”.

Źródło: http://www.rp.pl/Firma/305149984-RODO-firmy-niepotrzebnie-prosza-o-zgody-marketingowe.html